Taoufiq Izeddiou: En Alerte


Festival 4+4 Dny v pohybu

Tanec | Divadlo
čtvrtek 12. října 20:00 2017
Divadlo Archa

4+4 DNY V POHYBU 6. – 14. 10. 2017
Letošní dramaturgický koncept zahraničního divadelního a tanečního programu je záměrně postaven na různorodosti uměleckých přístupů v současném kosmopolitním světě. 22. ročník festivalu tak představí vedle slavných evropských tvůrců umělce a umělecké formace z Angoly, Alžíru, Maroka, Ukrajiny, USA, Kanady či Pobřeží Slonoviny.
Dramaturgická linka je lemována sérií aktuálních a archetypálních otázek, které si ve své inscenaci pokládá jedna z hvězd letošního ročníku Nadia Beugré z Pobřeží Slonoviny. Umělci, kteří v říjnu přijíždějí do Prahy z nejrůznějších koutů světa mají jedno společné; originálně a nespoutaně touží po tvůrčí i osobní svobodě.

www.ctyridny.cz

Taoufiq Izeddiou / Cie Anania (Maroko): En Alerte / V pohotovosti
„Jak velká revoluce.
Jak úzká cesta.
Jak silná myšlenka.
Jak malý stát!“

(Mahmúd Darwíš, 1983)

Tanečník a choreograf Taoufiq Izzediou je jedním z předních protagonistů současného tance v Maroku. Již patnáct let zde vytváří choreografie, které jsou jakýmsi průsečíkem tradičních a moderních postupů a propojují v sobě vlivy ze marockého Severu i Jihu. Izzediouvo poslední představení s názvem V pohotovosti (2016) vychází z autorových osobních vzpomínek na súfijský obřad, kterého se poprvé účastnil jako malé dítě. Obřad pro něj znamenal vůbec první setkání se spiritualitou i s tancem, které se svým způsobem vtisklo do paměti jeho těla a později silně ovlivnilo i jeho umělecké vnímání a směřování.

Představení V pohotovosti vypráví vlastně příběh autorova duchovního zrání. Izzediou ve spiritualitě nachází jednak dávnou moudrost předků, ale zároveň i popud ke slepému násilí. Tuto dualitu pak choreograf a tanečník v jedné osobě přetváří do působivé zvukové a pohybové řeči. Na jevišti, kde se spolu s ním nacházejí ještě další dva hudebníci, zapojuje současně jak své robustní tělo, tak i zvučný hlas. Celé tanečníkovo tělo se – „ve stavu hrůzy a bdělosti“ – střídavě plně oddává boji, ale také se mu vzpírá a opětovně se do něj vrhá… V pohotovosti tu vypovídá o těle v nejvyšším stupni ohrožení.
Představení v sobě propojuje nejen tanec a hudbu, ale i poezii: ve snaze vytvořit nový choreografický jazyk čerpá Taoufiq Izeddiou inspiraci ze současné poezie i z jazyka jako takového. V tomto konkrétním případě vychází ze současné arabské poezie, především z tvorby palestinského básníka Mahmúda Darwíše. Pro tohoto autora, podobně jako pro řadu dalších moderních arabských básníků, je totiž otázka jazyka naprosto zásadní. Dokladem toho je Darwíšova narativní báseň Madih al-Zill al-‘Ali (Chvála vysokého stínu), která vznikla během obléhání Bejrútu a kterou Darwíš roku 1983 veřejně přednesl v Alžíru. Báseň je zároveň hlubokou reflexí existenciálních otázek a jako taková rezonuje i dnes.

Taoufiq Izeddiou (1975) je choreograf, tanečník, učitel a umělecký ředitel souboru Anania a festivalu současného tance On Marche. Narodil se v Marakeši, kde nejprve studoval architekturu, poté se věnoval boxu a divadlu, aby nakonec zakotvil v současném tanci. Studoval klasický, jazzový i současný tanec. Nejprve působil jako profesionální tanečník, např. v Centre Chorégraphique National de Tours, v roce 2000 vytvořil svou první choreografii. V roce 2003 založil první profesionální soubor současného tance v Maroku. Soubor Anania se doposud představil v Africe, na Středním Východě, v Evropě, ale i v Severní i Jižní Americe.

Choreografie & tanec: Taoufiq Izeddiou
Hudebníci: M’Aalem Stitou & Mathieu Gaborit aka Ayato
Zvukový design: Éric Desjeux
Světelný design: Marc Lhommel
Kostýmy: Noureddine Amir
Video: Joachim Rümke
Poděkování: the Délégation Wallonie-Bruxelles in Rabat
Prezentace: Kunstenfestivaldesarts, Charleroi Danses
Pruducent: Anania Danses/Taoufiq Izeddiou

http://taoufiqizeddiou.com/


En Alerte / video document from erik.nerinckx icloud.com on Vimeo.

4+4
Tisknout článek Verze pro tisk